دانلودکتاب

کتاب «الکامل فى التاریخ» اثر عز الدین ابو الحسن على بن محمد معروف به ابن الاثیر (م 630 هـ.ق ) مشهورترین کتاب وى و جامع‏ترین تاریخ عمومى است که بیشتر آن درباره تاریخ اسلام است. مباحث مربوط به تاریخ پیش از اسلام در جلدهای نخستین کتاب می باشد.

وى در مقدمه این کتاب مطالبى را درباره علت تألیف و روش تاریخ نگارى خود بیان کرده است. او مى‏گوید: چون به مطالعه تاریخ علاقه‏مند بودم ضمن مطالعه آن دریافتم که هیچ کدام از کتب تاریخى به تنهایى نیاز خواننده را رفع نمى‏کند. برخى درازگویى کرده و برخى مختصر گفته‏اند، تاریخ شرقى از تاریخ غربى خالى است و بالعکس، هیچ کتابى به همه رویدادها نپرداخته و یکجا جمع نکرده است. از این رو کسى که مى‏خواهد یک دوره تاریخ را تا زمان حیات خود بنگرد نیازمند کتاب‏هاى متعدد است که هر کدام کمبودهایى دارد. وقتى چنین دیدم شروع به تألیف تاریخى جامع نمودم که اخبار پادشاهان شرق و غرب و بین آنان دو را شامل باشد.

الکامل در ذکر تاریخ اسلام بر حسب سنوات یا به شیوه سالشمار تنظیم شده است‏.

  نگارنده رویدادهاى تاریخى را بر حسب اولویت و عظمت ظاهرى آن نقل نکرده بلکه آنچه را موافق عقل یافته برگزیده و با مطالبى که بر آن افزوده تالیف و تحریر تازه‏ اى کرده است.

مجموعه 13 جلدی:
جلد اول                                                   جلد هشتم
جلد دوم                                                   جلد نهم
جلد سوم                                                 جلد دهم
جلد چهارم                                               جلد یازدهم
جلد پنجم                                                 جلد دوازدهم
جلد ششم                                               جلد سیزدهم
جلد هفتم
*توجه: منبع اولیه فایل های pdf در خود کتاب ذکر شده است. این لینک ها توسط نویسنده این پست آپلود شده و درصورت علاقه مند بودن به استفاده از آنها باید نام وبلاگ ذکر شود.


این کتاب نوشته جعفر شهیدی است. سرفصل های آن: موقعیت سرزمین عربستان، ظهور اسلام، تمدن های پیش از اسلام این خطه و حکومت های اسلامی (از خلفای راشدین تا مروانیان)
این کتاب همچنین از منابع کارشناسی ارشد تاریخ نیز می باشد.


دانلود


تاریخ طبری، مهمترین کتاب تاریخ عمومی، اثر ابی جعفر محمدبن جریر الطبری (224 تا 310 هـ.ق)، ترجمه ابوالقاسم پاینده، شاید شناخته شده ترین کتابی باشد که دوستداران تاریخ و پژوهشگران از آن نام می برند. عنوان اصلی این اثر "تاریخ الرسل والملوک" می باشد و در 16 جلد به نگارش درآمده است. حوادث کتاب از ابتدای آفرینش آدم (ع) آغاز شده و تا زمان خود مؤلف ادامه می یابد. شیوه ی طبری، همان شیوه ی اهل حدیث است به این معنا که سلسله راویان اخبارش را بطور کامل شرح می دهد و همه ی روایات موجود و معتبر را ذکر می کند بدون آنکه در میان آنها دست به گزینش زند. اینکار وی باعث طولانی شدن کتاب شده (و حتی در برخی موارد خسته کنندگی اثر) اما از طرف دیگر باعث حفظ بسیاری از روایات تاریخی شده و از طریق همین عمل وی بوده که تا زمان ما آن روایات باقی مانده است. طبری گویا تا سال 310 هـ.ق زیسته و نتوانسته همه ی رخدادهای زمان خود را بنگارد (تا سال 302 تا نگاشته است). به همین دلیل  بسیاری از نویسندگان، به نوشتن دنباله های متعدد برای تکمیل این اثر اقدام کرده اند که از میان آنها دنباله ی نوشته شده توسط عریب بن سعد قربطی رواج یافته است که اخبار بنی عباس را تا سال 320 هـ.ق و کشته شدن مقتدر و خلافت القاهر ادامه می دهد (جلد 16 نوشته ی اوست). بخش پیش از اسلام این مجموعه به شیوه ی موضوعی مرتب شده در حالیکه روش نگارش رخدادهای پس از اسلام، سال شمارانه است.

دانلود مجموعه 16 جلدی با حجم 38 مگابایت

جلد 1    جلد 2    جلد 3    جلد 4   جلد 5   جلد 6    جلد 7     جلد 8
جلد 9   جلد 10   جلد 11  جلد 12  جلد 13  جلد 14    جلد 15     جلد 16

چهارشنبه 25 مرداد 1396 :: نویسنده : Zenubia Aryan

چکیده:
 هند به عنوان سرزمینی برخوردار از تکثر دینی همواره در طول تاریخ شاهد شکل‌گیری انشعابات جدید دینی و فرقه‌ای بوده است. با ورود اسلام به این سرزمین، از سویی این روند شکل گسترده‌تری به خود گرفت؛ از سوی دیگر حفظ حکومت برای حاکمان مسلمان در قلمرویی با این تکثر دینی و فرقه‌ای مسئله‌ساز شد. هر کدام از حکام مسلمان در رویارویی با این مسئله روشی را برگزیدند. اکبرشاه گورکانی یکی از این حاکمان در 989 هـ.ق.، برای مقابله با این مسئله به فکر ایجاد «دین الاهی» افتاد. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این ایده بررسی شده است. این تحقیق نشان می‌دهد می‌توان مطرح‌شدن دین الاهی از سوی اکبر را حاصل شخصیت تساهل‌گرای او، بافت متکثر قلمرو وی به لحاظ دینی و ویژگی‌های خاص دوره حکومت اکبر به لحاظ اجتماعی و سیاسی دانست.

دانلود مقاله


منبع : سایت پژوهش های ادیانی




نوع مطلب : مقالات، تاریخ اسلام، تاریخ جهان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 25 خرداد 1396 :: نویسنده : Zenubia Aryan

جغرافیای تاریخی سرزمین‌های خلافت شرقی عنوان کتابی است که به موضوع جغرافیای تاریخی سرزمین‌های بین‌النهرین، ایران و آسیای مرکزی از زمان حمله اعراب تا دودمان تیمور می‌پردازد. نویسنده کتاب "گای لو استرنج" بریتانیایی و مترجم آن به فارسی محمود عرفان است.


دانلود




نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، کتب جغرافیایی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 19 فروردین 1396 :: نویسنده : farzaneh_poorchitsaz
نویسنده:مهدی فرمانیان
معرفی کتاب:
کتاب مورد نظر جهت اشنایی کلی با تشیع و گرایش های گوناگون آن مفید است. در این کتاب با معرفی فرقه های گوناگون و همچنین استفاده از منابع فراوان برای دانشجویان و علاقه مندان  رهگشا باشد. تا با استفاده از آن جهت استفاده بهتر و بیشتر به منابع اصلی و مهم تر مراجعه کنند.این کتاب ضمن واکاوی معنای تشیع به تببین تاریخ شیعه روی اورده. با معرفی کیسانیه، امامیه، زیدیه، اسماعیلیه و شیخیه و بابیه و بهایت و همچنین غالیان به معرفی اندیشه آنان پرداخته است.علاوه بر آن متکلمان بزرگ مذهب ر معرفی کرده است. بر این باید ، تعریف و شناخت مسایل مهم اعتقادی تشیع چون توحید، عدل، نوبت، امامت ، معاد و رجعت را افزود. البته در حد امکان در مورد همه گرایش ها به معرفی باورهای انها روی اورده است

باتشکر از جناب اقای محمدی بابت معرفی کتاب




نوع مطلب : تاریخ اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نویسنده:سعید شفیعی
کتابی که با تکیه بر منابع موثق و شناخت راویان و بررسی متون ،منبع پیشنهادی است برای پژوهشگران و دانشجویان در حوزه تاریخ اسلام و تشیع .

ارسالی از جناب اقای رضا محمدی دانشجوی سابق ارشد فرهنگ و تمدن اسلامی





نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 9 اسفند 1395 :: نویسنده : Zenubia Aryan

تجارب السلف در تواریخ خلفا و وزرای ایشان کتابیست از هندوشاه نخجوانی که توسط عباس اقبال آشتیانی تصحیح گردیده است.
دانلود




نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، کتب منبع اصلی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

نقاشی رنسانس، علاوه بر موضوعات و مضامین گوناگون، شامل اشکال و عناصر متعددی نیز می شود که در این میان، تصاویر فرش – به ویژه انواع اسلامی آن - از بخش های مهم وقابل توجه در ترکیب بندی این
نقاشی ها است. هدف این پژوهش بررسی جایگاه این گونه فرش ها در آثار نقاشی غرب و مطالعه خاستگاه و منشاء اولیه آن ها، در کنار بازشناسی سایر موارد مانند طرح ها و نقوش مورد استفاده است. در این راستا، انتساب فرش های یاد شده در نقاشی ها به منطقه یا مناطقی خاص(به عنوان مثال آناتولی و یا سایر حوزه ها) و همچنین زمینه های پیدایش و ظهور این قالی ها در آثار نقاشی، که موضوع با اهمیتی است، مورد بررسی قرار گرفته است...

دانلود

منبع: پرتال جامع علوم انسانی
نوسندگان: علی رضا بهارلو* دکتر عباس اکبری




نوع مطلب : هنر و معماری، مقالات، ایران و ترکمانان، تاریخ اسلام، تاریخ جهان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 23 فروردین 1395 :: نویسنده : Zenubia Aryan

شرح زندگانی محمد پیامبر – رسول الله
نوشته یا تصحیح مورخ بزرگ مصری ابن هشام
جلد اول
جلد دوم
جلد سوم
جلد چهارم
جلد پنجم
جلد ششم
جلد هفتم
جلد هشتم

با تشکر از رضا محمدی، دانشجوی گرانقدر




نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، کتب منبع اصلی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 20 اسفند 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan
نوشته ویلفرد مادلونگ

دانلود

منبع :مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان
با تشکر فراوان از رضا محمدی ، دانشجوی کارشناسی ارشد فرهنگ و تمدن اسلامی




نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 20 اسفند 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan
اثری از محمود خواجه میرزا

چکیده:
 ابوالفتح محمد بن ابوالقاسم عبد الکریم بن ابوبکر احمد شهرستانی (479 ـ 548 ق)، مُتَکلم شافعی اشعری، فقیه اصولی، فیلسوف و ملقب به افضل، حُجه الحق و تاج الدین، از اندیشمندان بزرگ تاریخ علوم در ایران است که بیشتر به سبب نگارش کتاب ملَل و نحَل (آیین ها و کیش ها) شهرت دارد. ملل و نحل مروری جامع و مُفصل بر ادیان، فِرق، مذاهب، مکاتب و نحله های فلسفی گوناگون است.
این مقاله سعی دارد تا شهرستانی و ملل و نحل او را معرفی کرده و برخی ادعاهای آن درباره تشیع و اسماعیلیه را مورد بررسی قرار دهد.

دانلود

منبع: پرتال جامع علوم انسانی




نوع مطلب : مقالات، ایران و اسلام، تاریخ اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
این مقاله پیرامون تشکیل نخستین دیوان های حکومتی در اسلام به تقلید از شهنشاهان ایرانی است که اولبار در زمان عمر به ضرورت آن پی برده می شود و در دوره های بعدی این نیاز تشدید میشود...


منبع: پرتال جامع علوم انسانی




نوع مطلب : مقالات، ایران و اسلام، تاریخ اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 8 آذر 1394 :: نویسنده : farzaneh_poorchitsaz
 نویسنده :ابن قوطیه ابوبکر محمد بن عمر 
ترجمه:حمید رضا شیخی









نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 1 آبان 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan

این اثر ترجمه ای است از کتابی با عنوان "تاریخ افتتاح الاندلس" نوشته "ابن قوطیه ابوبکر محمد بن عمر" که در سده های سوم و چهارم هجری می زیسته است. این نگاشته، رویدادهای تاریخی اندلس را از آغاز گشایش آن تا مرگ امیر عبدالله اموی (300 هجری) را بیان نموده و اهمیت خاص آن به این علت است که اولاً نگارنده خود، اندلسی تبار بوده و به شرح اوضاع واقف تر است و در ثانی، نکاتی در آن إکر شده که در دیگر آثار ، به این مباحث پرداخته نشده است.

دانلود




نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، تاریخ جهان، کتب منبع اصلی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 مهر 1394 :: نویسنده : farzaneh_poorchitsaz
نویسنده:نورمن ایتسکویتس
مترجم:احمد توکلی 
نویسنده در کتاب خود با آغاز امپراطوری عثمانی و پایان آن و اوضاع جامعه در این زمان  پرداخته است.



دانلود



نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، تاریخ جهان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 14 مرداد 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan
این کتاب تاریخ هزار ساله اسلام نیز نام دارد و در 996 هـ.ق به نگارش درآمده است. از جمله نویسندگان این اثر می توان احمد تتوی و  آصف خان قزوینی را  نام برد. این کتاب، علاوه بر امتیاز منحصر به فرد بودن در انتخاب سال رحلت پیامبر به عنوان مبدأ وقایع، ویژگی هایی دارد که نشان دهنده اعتبار و ارزش آن برای محقّقین و علاقه مندان به تاریخ، به ویژه تاریخ اسلام، است. از جمله مواردی که ارزش تاریخی کتاب الفی را یک سر و گردن از منابع مشابه بالاتر می برد و آن را به عنوان دایرة المعارف تاریخ اسلام مطرح می کند، اشتمال آن بر پارهای از رخدادهای تاریخی است که در دیگر کتب تاریخی مشابه یا اصلاً صحبتی از آن به میان نیامده و یا به صورت ناقص و گذرا مطرح شده اند. علّت این ویژگی مهمّ را باید در دو عامل جست و جو کرد: یکی احتمال مفقود شدن منابع دستنویس و اسناد و مدارکی است که مورد استفاده مؤلفین تاریخ الفی قرار گرفته اند، و دیگری امکان فاسد شدن پارهای از مطالب این منابع و اسناد است که به صورت سقط شده به دست محقّقین و مورّخین سال های بعد از تألیف این کتاب رسیده اند. این کتاب از لحاظ ادبی نیز ویژگی های منحصر بفردی دارد. عبارت های فصیح آن، مصون ماندن از اطناب مملّ و ایجاز مخلّ و همچنین به کارگیری ترکیباتی که در عین جذابیّت به نوبه خود بیانگر غنای زبان شیرین فارسی است، از جمله ویژگی های خاص ادبی این کتاب است.
دانلود مجموعه هشت جلدی


منبع : مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان


توضیحات مطرح شده از مقدمه کتاب گزینش شده است.




نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، کتب منبع اصلی، ایران از مغول تا فترت، ایران و ترکمانان، تواریخ عمومی، ایران و اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 13 مرداد 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan
این کتاب، اثری از احمدبن محمد ابن مسکویه است که در فاصله بین قرون چهار و پنج هجری آنرا به نگارش در آورده است. این اثر ترجمه ای از علینقی منزوی می باشد و از روی نسخه ایاصوفیا از طریق چاپ عکسی خاورشناس کایتانی گردآوری شده است.
در منابع کهن تا آن جا که به ما رسیده است درباره زندگی مسکویه چندان سخنی نیامده است که بتواند به همه پرسش های پژوهندگان و کسانی که درباره او مطالعه می کنند، پاسخ گوید. آن چه اکنون در دست است نوشته هایی است پراکنده و از هم گسیخته که زیستنگاران و مورخان حکمت در نوشته های خود آورده اند، که خود بسیار اندک و اغلب رونوشت یک دیگرند. اصل فارسی واژه مسکویه، مشکویه است. این ضبط را پاره ای نویسندگان از جمله دولتشاه سمرقندی در تذکره، و یوستی در نام نامه ایرانی و گیب در دایرة المعارف اسلام و دیگران آورده اند. نویسندگانی که از مسکویه نوشته اند، چه پیشینیان و چه پسینیان، وی را حکیم، متکلّم، فیلسوف اخلاق، مورخ، ریاضیدان، مهندس، زبانشناس، ادیب، شاعر، نویسنده، باهوش، نقاد، تیز فهم، بسیار آگاه برنامه های کهن و زبان های باستان خوانده اند. با نگاهی به مقدمه تجارب الامم روشن میشود که تاریخ در نظر مسکویه "مشتمل بر رویدادهایی است که انسان میتواند در زندگی فردی و اجتماعی خویش از آن پند گیرد و آن را در پیشامدهایی که مانندش همیشه پیش می آید و همتایش پیوسته روی می دهد فرا روی خویش بدارد."
مسکویه در آغاز مقدمه اش گوید که وی تاریخ مردمان و زندگینامه ها و اخبار شهرها و نامه های تاریخ را خوانده است. این خود نشانه تعدد منابعی است که وی در نوشتن تاریخش از آن سود جسته است. مسکویه در درجه نخست، بر طبری، و سپس بر منابع دیگری که از برکت کتابخانه های بزرگ آل بویه در اختیار داشته، بر هر کدام بر حسب دوره های تاریخی تکیه کرده است.

دانلود مجموعه سه جلدی




نوع مطلب : کتاب ها، ایران و اسلام، تاریخ اسلام، تاریخ جهان، کتب منبع اصلی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 11 مرداد 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan
نگارنده ی این کتاب، ابوحنیفه احمد بن داود دنیوری است که در 282 ق آنرا نگاشته و در مورد بنی امیه به بحث پرداخته است. این کتاب توسط  محمود مهدوی دامغانی ترجمه شده است.

دانلود


منبع: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان




نوع مطلب : کتاب ها، تاریخ اسلام، کتب منبع اصلی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 10 مرداد 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan
نویسنده ی این اثر، خواند میر می باشد که نوه میر خواند (مؤلف روضه الصفا) است و در هرات بدنیا آمده است. او نگارش کتاب را در سال 927 هـ.ق آغاز نمود و در زمان آشفتگی و فتنه هرات و جنگ شاه اسماعیل اول، کار نوشتن را متوقف و سپس دوباره با تشویق کریم الدین حبیب الله ساوجی نوشتن را از سر گرفت و در سال 930 هـ.ق که کار را پایان داد، کتابش را به نام مشوقش، حبیب السیر نامید. او بعدها به هندوستان رفت و در خدمت همایون گورکانی درآمد و کتابی نیز تحت عنوان "قانون همایون" برای او نگاشت. خواند میر را بنا به نصیحتی که کرده بود در دهلی به خاک سپردند.
امتیاز خواند میر به سایر نگارندگان معاصرش در این است که بیش از بقیه، آثاری به فارسی به رشته تحریر درآورده است. حبیب السیر از پیشدادیان شروع می شود و به حوادث پایان عمر شاه اسماعیل خاتمه می یابد. نثر کتاب بجز در قسمت مقدمه و خطبه ها، ساده و بینابین است. مهمترین بخش این اثر سه جلدی، دو بخش آخر جلد سوم آنست، چراکه بخاطر نزدیکی به زمان حیات مؤلف، از سندیت و ازش تاریخی زیادی برخوردارست.
جلد اول کتاب به ملوک پارس و عرب و قیصران روم و انبیا و حکما تا قبل از پیامبر اسلام (ص) اختصاص دارد. جلد دوم به ائمه (ع) و بنی امیه و بنی عباس و حکومت های ایرانی (از طاهریان تا خوارزمشاهیان) پرداخته و جلد سوم رخدادهای ایران و جهان اسلام را پس از زوال عباسیان و قدرتگیری مغولان و تیموریان (تا شاه اسماعیل و تأسیس حمومت صفوی) در بر دارد.


دانلود مجموعه سه جلدی


این توضیحات از مقدمه کتاب گزینش شده است.




نوع مطلب : کتاب ها، ایران باستان، ایران و اسلام، ایران از مغول تا فترت، ایران معاصر، تاریخ اسلام، کتب منبع اصلی، ایران و ترکمانان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 10 مرداد 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan
تاریخ طبری، مهمترین کتاب تاریخ عمومی، اثر ابی جعفر محمدبن جریر الطبری (224 تا 310 هـ.ق)، ترجمه ابوالقاسم پاینده، شاید شناخته شده ترین کتابی باشد که دوستداران تاریخ و پژوهشگران از آن نام می برند. عنوان اصلی این اثر "تاریخ الرسل والملوک" می باشد و در 16 جلد به نگارش درآمده است. حوادث کتاب از ابتدای آفرینش آدم (ع) آغاز شده و تا زمان خود مؤلف ادامه می یابد. شیوه ی طبری، همان شیوه ی اهل حدیث است به این معنا که سلسله راویان اخبارش را بطور کامل شرح می دهد و همه ی روایات موجود و معتبر را ذکر می کند بدون آنکه در میان آنها دست به گزینش زند. اینکار وی باعث طولانی شدن کتاب شده (و حتی در برخی موارد خسته کنندگی اثر) اما از طرف دیگر باعث حفظ بسیاری از روایات تاریخی شده و از طریق همین عمل وی بوده که تا زمان ما آن روایات باقی مانده است. طبری گویا تا سال 310 هـ.ق زیسته و نتوانسته همه ی رخدادهای زمان خود را بنگارد (تا سال 302 تا نگاشته است). به همین دلیل  بسیاری از نویسندگان، به نوشتن دنباله های متعدد برای تکمیل این اثر اقدام کرده اند که از میان آنها دنباله ی نوشته شده توسط عریب بن سعد قربطی رواج یافته است که اخبار بنی عباس را تا سال 320 هـ.ق و کشته شدن مقتدر و خلافت القاهر ادامه می دهد (جلد 16 نوشته ی اوست). بخش پیش از اسلام این مجموعه به شیوه ی موضوعی مرتب شده در حالیکه روش نگارش رخدادهای پس از اسلام، سال شمارانه است.

دانلود مجموعه 16 جلدی با حجم 38 مگابایت

جلد 1    جلد 2    جلد 3    جلد 4   جلد 5   جلد 6    جلد 7     جلد 8
جلد 9   جلد 10   جلد 11  جلد 12  جلد 13  جلد 14    جلد 15     جلد 16



منبع لینک جلدهای اول تا چهارم: تاریخ بوک
منبع سایر جلدها: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان

این توضیحات از مقدمه کتاب گزینش شده است.




نوع مطلب : کتاب ها، ایران باستان، ایران و اسلام، تاریخ اسلام، تاریخ جهان، کتب منبع اصلی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 9 مرداد 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan
بخشی از درآمد کتاب:
درباره مورخان و آثار تاریخی آنها، کارهای فراوانی شده است. نخستین فهرست موجود از اسامی مؤلفان مسلمان در انواع رشته های این دانش ، درالفهرست ابن ندیم (م 380 ) آمده است . مقاله سوم این فهرست، به شرح حال و آثار اخباریان و مورخان نسب شناسان اختصاص یافته است، گرچه در مقالات دیگر آن نیز می توان از برخی دیگر از مورخان و آثارشان سراغ گرفت. ابن ندیم، به دلیل داشتن شغل ورّاقی با بسیاری از کتاب ها آشنایی داشته و با دقت و درایت کافی به تدوین این اثر سترگ دست یازیده است . اکنون بسیاری از آگاهی های ما درباره کتاب های تألیف شده تا قرن چهارم ، تنها و تنها مدیون این کتاب است. همینطور الفهرست شیخ طوسی ( 358) و شهر آشوب (م 588 )...
این اثر کوشیده است تا به ارزیابی آثار تاریخی نشسته و کتاب های مهم وقابل اعتماد را معرفی کند. شاید یکی از ویژگی های عمده این اثر ، آن باشد که برای نخستین بار ، سهم شیعه را نیز در تاریخنگاری تا اندازه ای آورده است . این کار به دوصورت انجام شده: نخست در سیری که بر زندگی مورخان شده، از برخی مورخان امامی سخن به میان آمده و دیگر آنکه در مواردی نیز به صورت مستقل از فعالیت مورخان شیعه بحث شده است.

دانلود





نوع مطلب : کتاب ها، ایران و اسلام، تاریخ اسلام، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 4 مرداد 1394 :: نویسنده : Zenubia Aryan
این کتاب نوشته ی مسعودی در قرن چهارم هـ.ق بوده و توسط ابوالقاسم پاینده به فارسی ترجمه شده است. عنوان دیگر این اثر "مروج الذهب و معادن الجوهر" می باشد .مروج‌الذّهب آخرین اثر مسعودی و حاصل یک عمر جهانگردی و مطالعه عمیق وی در حوزه اندیشه‌ها و رفتار اقوام مختلف است. این کتاب که نزد اروپائیان آواز قوی مسعودی نیز نامیده می‌شود، در ۱۳۲ باب تنظیم و به دو بخش قبل از اسلام و بعد از اسلام تقسیم شده است. مسعودی در بخش نخست به خلقت جهان و توصیف زمین و ذکر سرزمین‌ها و دریاها و رودها و کوه‌ها پرداخته و همچنین از تاریخ انبیا و اخبار ملت‌ها اعم از یهودی، مسیحی، هندی، ایرانی، یونانی و رومی و عرب مطالبی سخن گفته و در بخش دوم مطالبی از ولادت پیامبر اکرم، تاریخ بعثت و هجرت و خلفای راشدین، اموی و عباسی تا سال ۳۳۶ هـ.ق مطرح کرده است.دانلود

منبع : مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد