دانلود پاورپوینت نقد و بررسی بازیهای رایانه ای پاور پوینت تاریخچه پیدایش شیعیان زیدیه یمن

دانلود پاورپوینت نقد و بررسی بازیهای رایانه ای (به همراه فیلم قسمت های مورد نقد)

بررسی مستند و مصور قسمت های مورد بررسی و انتقادی بازی های رایانه ای مشهور جهان

 

دانلود پاورپوینت+متن کمکی

 

دانلود فیلم بازی IGI-2

 

دانلود فیلم بازی Assassin’s Creed

 

دانلود فیلم بازی Resident Evil 4 . 5

 

دانلود فیلم بازی Resident Evil 6

 

دانلود فیلم بازی Persian Gulf Inferno

 

دانلود فیلم بازی Zack and Wiki

 

دانلود فیلم بازی Counter Strike

 

دانلود فیلم جنگ نرم از منظر امام خامنه ای(مدظله)

 

دانلود فیلم جنگ سرد


 

پاور پوینت بخش اول یمن-اهل بیت علیهم السلام ویمن

 

پاورپوینت ارتباط فرهنگی ایران و یمن(قسمت دوم)

دریافت پاورپوینت

توجه:پس از دریافت پاورپوینت برای ایجاد تغییرات در محتوای فایل روی آن کلیک راست کرده و پسوند ppsx  را به ppt تبدیل نمایید

پاور پوینت جغرافیای قومی-زبانی-جمعیتی -حزبی -مکانی یمن(قسمت سوم)

دریافت پاورپوینت

توجه:پس از دریافت پاورپوینت برای ایجاد تغییرات در محتوای فایل روی آن کلیک راست کرده و پسوند ppsx  را به ppt تبدیل نمایید

پاور پوینت تاریخچه پیدایش شیعیان زیدیه یمن(قسمت چهارم)

دریافت پاورپوینت

توجه:پس از دریافت پاورپوینت برای ایجاد تغییرات در محتوای فایل روی آن کلیک راست کرده و پسوند ppsx  را به ppt تبدیل نمایید

 

پاورپوینت سیاسی؛ رضا بنیـادی
آرایش دو جبهه ضدسلطه و سلطه‎طلب غرب در یمن
 

می‌دانید سرزمین شیعیان فراموش شده کجاست! نام آن را زیاد نشنیده اید. راهنمایی میکنم، عقیق اش معروف است! درست حدس زدید: «یمن»

 

  

 
 
 

   

به گزارش اروم نیوز به نقل از آذرنگاه، اگر تا به حال نمی دانستید که یمن محل سکنای شیعیان فراموش شده‎ای است آکنده از احساس و شعور ظلم‌ستیزی، اگر تا به حال نمی‎دانستید مردم یمن به خاطر شیعه بودنشان در سختی‌ها و جنگ‌ها تنها مانده‌اند، اگر حتی نمی‎دانید یمن کجای نقشه است… تقصیر شما نیست! چرا که در تبلیغات بی‎شمار گیرنده هایتان نامی از یمن و شیعیان‌اش نشنیده‌اید! بگذریم!

 

اما این روزها با خبر درگیریهای یمن و حضور گروه انصارالله و ارتباط این گروه با جبهه مقاومت باعث شده تا ترسی هولناک سراسر وجود استکبار را فرا بگیرد و باعث گسترش فتنه علیه شیعه و توطئه صهیونیسم علیه دنیای اسلام شود به همین دلیل هم اخباری از حمله به این کشور میخوانید.

 

برای مشاهده و دریافت این پاورپوینت اینجا کلیک کنید

 

پاورپوینت:

 

اهم مسائل سیاسی منطقه و تحولات سوریه

 

اهل بیت علیهم السلام و یمن

گفتگو با کسی که جنبش حوثی ها را جهانی کرد

 
بعد از حمله عربستان، سیدعبدالملک دستور داد به عدن حمله متقابل شود عده‌ای مخالف بودند که این حرکت اشتباه است ولی او ...

گفتگو از معصومه طاهری

پایگاه بصیرت/یمن درتاریخ اسلام وتشیع همواره جایگاه خاصی داشته است کشوری که  حاکم ایرانی آن قبل از حمله اعراب به ایران و در زمان پیامبر مسلمان شد و به جزیی از صحابه پیامبر بدل گشت، کشوری که داستان اویس قرنی‌اش را همه خوب می‌دانیم، کشوری که ارادت مردمانش به امام علی زبانزد تاریخ است و نگین انگشتر عقیق یمنی شهره جهانی دارد؛‌ حالا چند سالی است که با نام جنبش شیعیان حوثی به اخبار تلویزیون آمده وخبرساز شده ومتاسفانه حمله ناجوانمردان وهابیون سعودی به مردم مظلومش تیتر یک خبرها تبدیل شده است همین موضوع بهانه‌ای شد تا "پایگاه بصیرت"با اولین سخنگوی جنبش حوثی‌ها یعنی؛ دکتر عصام العماد  در مورد اوضاع امروز یمن گفت‌وگو کند.

 

عبدالملک حسینی رهبر جنبش حوثی از شما زیاد می‌گوید آیا شما با رهبر شیعیان یمن مرتبط هستید؟

ارتباط آن‌چنانی به شکل خاص که خیلی نزدیک باشیم نه داریم  ولی ایشان یه بار برای من نامه نوشت  که در زمان جنگ سوم یا چهارم یمن با عربستان بود  آن نامه معروف است . ایشان من را از نزدیک می‌شناسد و در ملاقاتی که با هم داشته‌ایم من را کامل می‌شناخت زیرا در سال 2004 اولین کسی بودم که مسئله جنبش حوثی را جهانی کردم .

جالب است چطور موفق شدید؟

لطف خدا بود. من به عنوان سخنگو جنبش فعالیت داشتم چون آنها  تا قبل از آن هیچ سخنگوی برای بیان شرایط و اوضاع حاکم و رسانه‌ای کردن خود نداشتند؛ البته این را هم بگویم الان سخنگو نیستم و آن زمان‌هم به صورت داو��لبانه سخنگوی جنبش شدم رسمی فعالیت نمی‌کردم. برای انجام رسالتی که داشتم مدتی از مسایل و مباحث عقیدتی کنار کشیدم  و تصمیم گرفتم تا مشخص شدن سخنگوی جنبش با آنها همکاری کنم .

سخنگو درایران یا کشورهای دیگر؟

فرقی نمی‌کرد به طورکلی فعالیت می‌کردم درسال 2004 یعنی حدود یازده سال پیش فعالیت جنبش شروع شد آنها درمحاصره سختی بودند به دلیل این‌که از لحاظ رسانه‌ای محدودیت داشتند و سخنگویی نبود تا شرایط را بیان و فعالیت آنها را رسانه‌ای کند اما درمقابل عربستان هم حمایت مالی و معنوی کشورهای غربی را داشت و هم از نظر رسانه قوی بود شبکه‌های ماهواره‌ای معتددی هم دراختیارش بود که هر آنچه می‌خواست به خورد افکارعمومی می‌داد. برای همین احساس تکلیف کردم تا ازاین فرصت برای انتقال اخبار و رویدادهای یمن و جنبش استفاده کنم و سخنگوی آنها شوم؛ البته بدون هماهنگی تنها از احساس مسئولیت اقدام کردم تا یک سخنگو برای جنبش مشخص کردند خودم را کنار کشیدم. درمتون جنبش انصارالله هم نوشته شده اولین کسی که جنبش را جهانی کرد،‌عصام العماد بود.

امروز بحثی که مطرح است خطر وهابیت می‌باشد آیا ممکن است پیروان این فرقه با عربستان متحد شوند و برای جنبش انصارالله در داخل یمن خطر ایجاد کنند؟

البته وهابیت قبلا هم با عربستان هم‌پیمان بودند و هنوز هم هستند، ولی فکر نمی‌کنم، زیرا خطر وهابیت به نسبت قبل برطرف شده است چون قبلا هرچه می‌خواستند،  انجام داده‌اند ولی شکست خوردند به خواست خدا هیچ وقت موفق نبوده‌اند. این را هم بگویم حمله عربستان به یمن اولین نظامی آنها نیست منتهی این بار چون بحث تبلیغات رسانه‌ای در سطح بین‌المللی صورت گرفت انعکاس پیدا کرد وگرنه پیش ازاین هم عربستان تهاجم نظامی و بمباران هوایی به یمن داشته است.

جنبش الحوثی با خیلی‌ها متحد شد تا انقلابی را برپا کند تعداد شیعیان یمن برای حضور دراین انقلاب تاثیرگذار امروز چقدر است؟

شیعیان به مفهوم عام  اعم از چهار امامی، ‌زیدی، ‌اسماعیلی، ‌اثنی‌عشری و... در کل30تا35 درصد از 30 میلیون جمعیت هستند البته بیشتر اهالی یمن سنی شافعی می‌باشند و متاسفانه در طول پنجاه سال گذشته وهابیت هم در یمن نفوذ و گسترش یافته‌اند ولی به حمدالله با آمدن جنبش انصارالله مردم از گروهها و مذاهب مختلف با آنها همراه شدند و وهابیت که به عربستان وابسته است کم کم عقب نشینی کرد و نتوانست جلو رشد ومحبوبیت جنبش را بگیرد.

از علمای اهل سنت هم با جنبش حوثی همکاری و تعاون دارند؟

بله خیلی‌ها هستند که با جنبش همکاری دارند از جمله ابن‌عقیل  که مفتی اعظم اهل سنت در یمن است و شهرت زیادی دارد ایشان همکاری خوبی با جنبش انصارالله دارد .

دلیل این همکاری به نظرشما چیست؟

درست است که سنی هستند  و از نظر مذهبی با انصارالله شیعه تفاوت دیدگاه دارند، اما اهل سنت هم ضد وهابیت می‌باشند و از تسلط آنها رضایت ندارند و تفکر حوثی هدفش جذب تسنن و دفع وهابیت است پس به هم نزدیک هستند و مشکلی با هم ندارند.

مشکل اهل سنت با وهابیت در یمن چیست؟

وهابیت پدیده شومی است که از سوی شیخ محمد عبدالوهاب شکل گرفت  او در منطقه سنی نشین بود که خیلی از اهل سنت را قتل عام کرد و حتی یک شیعه را نکشت بعد از مرگ او بود که جانشینش به کربلا و مکه حمله کرد؛ به خاطر همین اهل سنت از وهابیت انزجاردارند  و با  آنها خوب نیستند.

به نظرشما آیا احتمال کودتا در ارتش یمن علیه جنبش حوثی وجود دارد، زیرا درعراق هم همین بحث بود ارتش ظاهرا در اختیار حکومت عبدالمالکی بود ولی بعد کاری کردند که شهرهایی چون موصل به اشغال داعش ها درآمد آیا درباره یمن هم  ممکن است چنین اتفاق بیفتد؟

بعید می‌دانم به خاطر این‌که ارتش یمن دست حوثی‌هاست، لذا احتمال کودتا وجود ندارد ازطرفی شرایط ارتش یمن با ارتش عراق متفاوت است؛ وقتی آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند و صدام را سرنگون نمودند خودشان ارتش را ساخته و تنظیم کردند ارتشی کاملا در اختیار آمریکایی‌ها و اهداف آنهاست برای همین مسلم است که با داعش همکاری کنند درحالی‌که در یمن ارتش این شرایط را ندارد ازهمان روز اول انقلاب عربستان با همکاری آمریکا تلاش داشتند تا در ارتش یمن هم نفوذ پیدا کنند ولی موفق نشدند زیرا اگر ارتش وابسته بودند  وارد جنگ علنی علیه خودشان نمی‌شود حتی عربستان بیشتر حملات بمباران خود را به سمت ارتش دارد تا آن را ازبین ببرد و به یمن لطمه بزند. ارتش یمن در چند ماه اخیر که به دست حوثی‌ها افتاده تغییراتی داشته بعضی سران لشگر را بیرون کرده و یا تغییر داده است در کنار آن فعالیت فرهنگی و مذهبی در ارتش صورت گرفته از جمله تزریق کتاب‌های سید حسن حوثی بین ارتشی‌ها تا باعث تقویت حس دینداری  آنها شود که خوشبختانه بسیار موثر بوده است

به نظر شما چرا القاعده نتوانست دریمن ظهور و بروز داشته باشد؟

خیلی تلاش کردند تا ازهرطریق شده یمن را در تصرف بگیرند با راه‌اندازی جنگ‌های داخلی مانند عراق ولی خدا نخواست و موفق نشدند به طوری که امروز عربستان آخرین ریسمان خودش که آن جنگ نظامی است را رو کرده است .

 رهبر جنبش حوثی را چگونه شخصیتی می‌دانید آیا به نظر شما با وجود جوانی وکمی سن موفق خواهد شد تا انقلاب یمن را به ثمر برساند؟

بله او جوان است اما بسیار دانا و سیاستمدار می‌باشد و به خوبی به فضای کار آشنایی و تسلط دارد بعد از حمله عربستان، سیدعبدالملک دستور داد به عدن حمله متقابل شود عده‌ای مخالف بودند که این حرکت اشتباه است  ولی او مقتدرانه و محکم  ایستاد گفت اگر این کار را نکنیم درآینده خسارات بیشتری می‌بینیم  الان زمانش مناسب است. سیاست‌های حکیمانه وی و برادر شهیدش برای ما نعمت است. آنها از سادات طباطبایی هستند خانواده‌ای متدین و سرشناس در یمن که خیلی‌ها آنها را می‌شناسند و قبول دارند یکی از رموزموفقیت جنبش حوثی‌ هم حقیقتا وجود این شخصیت‌های متدین و و سیاستمدار است.

 با توجه به این‌که جنبش حوثی در مقابل با عربستانی قرار دارد که با آمریکا  و کشورهای حامی وارد میدان شده است به نظر شمااین جنگ چقدرطول می‌کشد؟

 معلوم نیست توکل به‌خدا داریم  اما حتی اگر جنگ ده سال هم به طول بینجامد  باز هم عربستان و کشورهای حامی او هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند  زیرا امروز شرایط تغییر کرده است  و انصارالله در تمام یمن بین اغلب مردم نفوذ دارد  آنها ارتباط عمیقی با رهبرشان دارند نزدیک به دوسال است  جنبش حوثی توانسته نیروهای خوبی پرورش بدهد. این اولین جنگ یمن با عربستان نیست  صد جنگ فرعی و شش جنگ اصلی قبلا هم داشته‌ایم. رزمندگان یمنی آن قدر در سنگرهای جنگی آب دیده و باتجربه شده‌اند و از نظر دینی و روحی قوی هستند که تا نابودی دشمن دست از جنگ برنمی‌دارند. عبدالملک چند شب پیش با آرامش صحبت می‌کرد و می‌گفت ما ان‌شالله در گام بعدی عربستان را غافلگیر می‌کنیم  و واقعا هم همین طور است  حوثی‌ها از جنگ با عربستان واهمه‌ای ندارند  زیرا کسی که با پول و مزدوری می‌جنگد نمی‌تواند در برابر انسان‌های مجاهد  که با نیروی امداد خدایی در جنگ هستند موفق و پیروز باشد سربازان عربستان بیشتر مزدوران پاکستانی و مصری هستند  که دغدغه سربازان یمنی را در جنگ ندارند و خداوند با مجاهدان اسلام است .

در تصاویری که از سربازان یمنی دیده می‌شود خنجری زیر شال آنها وجود دارد این خنجر نماد چیست؟

این لباس سنتی و ملی ماست  خنجر هم تنها جنبه سمبلیک دارد  و اصلا  سلاح جنگی نیست  قبل از این تمام عربها می‌پوشیدند ولی از وقتی عربستان ممنوع کرد تنها یمنی‌ها می‌پوشند و خنجر نمادین را می‌زنند  به‌خصوص روزهای جمعه یا در نماز جمعه این لباس پوشیده می‌شود  والا هیچ قصد و نیت نظامی در لباس و خنجر نیست.

شنیده شده است یمن فقیرترین کشور منطقه می‌باشد چرا؟

یمن کشوری فقیری است اما فقیرترین مبالغه است و صحت ندارد. این اصطلاح را قبل ازاین دیکتاتور یمن عبدالله صالح گفته بود تا بتواند از کشورهای دیگر کمک مالی بگیرد  که ما فقیر و نیازمند هستیم متاسفانه این چگونه تبلیغات منفی باعث شد تا کشور یمن فقیرترین  کشور معرفی شود که درست نیست.

آینده اوضاع یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جنبش حوثی امروز به‌حمدالله دریمن مقبول اغلب مردم است و از عدن تا صنعا همه به دست حوثی‌هاست شاید بتوان گفت حمله عربستان به یمن باعث شد تا همبستگی بین ارتش یمن و طرفداران سیدعبدالملک ایجاد شود و بتوانند با قوت وقدرت زیاد جلوی دشمن مهاجم بایستند و  ان شالله به خواست خدا دشمن را از پای در خواهند آورد.

دلایل و پیامدهای حمله محور عربی - غربی به یمن

 
بحران به وجود آمده هر لحظه ممکن است دامن آل سعود را در عربستان بگیرد. حتی این امکان وجود دارد که درگیری ها به صورت چریکی به داخل عربستان کشیده شود.

پایگاه بصیرت‏‏‏/ پس از بیانیه ۵ کشور عربی درحمایت از ریاست جمهوری منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن، هواپیماهای عربستان دیشب به پایگاههای نظامی و مناطق غیر نظامی یمن حمله کردند.دستور آغاز حمله، ساعت 12 به وقت ریاض توسط پادشاه عربستان صادر شد.هم زمان با این حملات که عملیات «عاصفة الحزم»(طوفان قاطع) نامگذاری شده است، سفیرعربستان در آمریکا در کنفرانسی خبری از مشارکت ده کشور در این عملیات خبر داد.کشورهای قطر، امارات، بحرین، کویت،‌ پاکستان، مغرب، سودان و اردن حمایت خود را از این تجاوز اعلام کرده اند. وزارت خارجه مصر نیزحمایت خود را از عملیات ضد یمن اعلام و تاکید کرد اگر لازم باشد با نیروهای زمینی، دریایی و هوایی از این عملیات پشتیبانی می کند.عمان تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که در این عملیات شرکت نمی کند.کاخ سفید نیز اعلام کرد باراک اوباما از طرح حمله مطلع بوده و دستور داده است تا از این عملیات پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی صورت گیرد.در همین حال گزارشهای اطلاعاتی غربی حاکی از مشارکت جنگنده های رژیم صهیونیستی درحمله عربستان به یمن است.

نکاتی که در مورد حملات محور عربی و غربی به یمن وجود دارد عبارتند از :

دلایل و انگیزه ها از حمله به یمن

1. تصمیم برای اقدام نظامی در یمن با حمایت و اجازه آمریکا صورت گرفته است که وعده داده است از نظر تدارکاتی و اطلاعاتی از عملیات ائتلاف نظامی کشورهای عربی در یمن حمایت کند .

2. آمریکا از عملیات نظامی عربستا�� در یمن حمایت کرده است. سیاست آمریکایی ها در خصوص یمن مبتنی بر حاشیه گزینی بود. ��مریکایی ها در اواسط بهمن ماه سال گذشته پایگاه های نظامی خود در صنعا را نیز تخلیه کردند و سفارت خود را نیز در این شهر تعطیل کردند. این نشان می دهد که سیاست آمریکا از بازی کردن نقش روی صحنه به پشت صحنه تغییر کرده است.

3. عربستان سعودی فکر می کند که در صورت کنترل حوثیها بر عدن، آنها به راحتی به در��ا دسترسی پیدا می کنند ومنطقه ای استراتژیک عدن که هم از نظر تجارت نفت و هم از نظر امنیتی بسیار مهم است را از دست می دهد.

4. عدن آخرین سنگر حضور عربستان در یمن است و در واقع به خطر افتادن دولت در عدن از نظر ریاض خط قرمز محسوب می شد و عربستان در صدد است با تمام سلاحها و همپیمانان سنتی اش این تنها سنگر باقی مانده را حفظ نماید.

5. عربستان سعودی از این نگران است که سوریه دومی در کنار مرزهایش شکل گیرد.

6. عربستان در صدد است که یمن به پایگاه پشت جبهه گروههای تروریستی تبدیل شود واکنون مشخص شده است که گروه تروریستی داعش نیز تلاش می کند در این کشور ریشه بدواند.

7. به نظر می رسد علت اصلی حمله عربستان به یمن نیز انتقام استقلالی است که مردم این کشور به دست آورده اند.

پیامدهای جنگ علیه یمن برای عربستان

1.جنگی که عربستان  آغاز کرده است این امکان برای انصار الله فراهم میکند که مناطق مرزی عربستان را مورد تهاجم قرار دهد و ده ها پادگان و مرکز نظامی عربستان را به تصرف درآورد. کمااینکه در سال 1388 انصارالله نزدیک به 29 پایگاه و پادگان نظامی عربستان را در مجاورت مرزهای شمالی یمن به تصرف درآورد.

2.بحران به وجود آمده هر لحظه ممکن است دامن آل سعود را در عربستان بگیرد. حتی این امکان وجود دارد که درگیری ها به صورت چریکی به داخل عربستان کشیده شود. نابود کردن حوثی ها کار ساده ای نیست و ناامن شدن شمال یمن موجب نفوذ انصارالله به داخل خاک عربستان خواهد شد. بنابراین این جنگ به ضرر عربستان است.

3.این حملات هوایی نمی تواند شرایط یمن را مطابق الگوی عربستان به عقب برگرداند و بار دیگر یک دولت وابسته در صنعا روی کار آید.

 

 

احادیث و روایات درباره علائم ظهور در یمن! 

 

 

می‌دانید سرزمین شیعیان فراموش شده کجاست! نام آن را زیاد نشنیده اید. راهنمایی می کنم، عقیق اش معروف است! درست حدس زدید: «یمن»

اگر تا به حال نمی دانستید که یمن محلّ سکنای شیعیان فراموش شده ای است آکنده از احساس و شعور ظلم‌ستیزی، اگر تا به حال نمی دانستید مردم یمن به خاطر شیعه بودنشان در سختی‌ها و جنگ‌ها تنها مانده‌اند، اگر حتی نمی دانید یمن کجای نقشه است … تقصیر شما نیست! چرا که در تبلیغات بی شمار گیرنده هایتان نامی از یمن و شیعیان‌اش نشنیده‌اید! بگذریم!

اما این روزها با خبر درگیری های یمن و حضور گروه انصارالله و ارتباط این گروه با جبهه مقاومت باعث شده تا ترسی هولناک سراسر وجود استکبار را فرا بگیرد و به همین دلیل هم اخباری از حمله به این کشور میخوانید.

توجه : نکات و روایاتی که در این مطلب ذکر شده ممکن است مطابق با شرایط حال این کشور نباشد پس خواهشا از هرگونه قضاوت و مرتبط کردن این موضوعات با علائم ظهور جداً پرهیز کنید.

یمنیها گرامیان نزد خدا و رسولش(ص)

بی گمان، یمن همواره گاهوار? پرورش انسانهایی شایسته و پارسا چون اُوَیْس قَرَنِی بوده است، و یمنیها، بر اثر ایمان و پرهیزگاری، گروهی گرامی نزد خداوند و فرستاده اش می باشند، و چنان که ایشان در آغازه های پیدایش دین اسلام، در پذیرش آن و یاری پیامبر(ص) و سفارش شد? وی امام علی(ع) شتاب ورزیدند، در آخرالزّمان در پیوستن به امام مهدی(ع) و یاری کردنش بر دیگر مردمان پیشی می گیرند(2).

شایان یادآوری است، برخی یمنیها از گذشته هوادار امام علی(ع) بودند، و در گزینش وی در جایگاه خلیف? چهارم مسلمانان، نقشی بنیادین داشتند، و از نخستین کسانی بودند که در مدینه با علی(ع) پیمان بستند، و با وی، در دو نبرد جَمَل و صِفِّین، با باطل جنگیدند.

از علی پسر ابو طالب(ع) روایت شده است که رسول خدا(صلّی الله علیه وآله) فرمود:هر کس یمنیها را دوست بدارد، بی گمان، من را دوست داشته است،و هر کس با یمنیها دشمنی ورزد، بی گمان، با من دشمنی ورزیده است(3).

از جابِر روایت شده است که ابو جعفر -باقر-(ع) گفت: … رسول خدا(ص) فرمود:مردان یمنی با فضیلت ترند. ایمان (باور) یمنیو حکمت (دانش استوار) یمنی است…(4).

از مَعاذ نقل شده است که می گفت: رسول خدا(ص) من را سوی یمن فرستاد و فرمود:بی گمان، تو را سوی گروهی فرستادم که دلهایشان نازک است، و بر سر حق دو بار می‌ جنگند.(5).

جابر پسر عبدالله انصاری گفت که فرستادگانی یمنی نزد رسول خدا(ص) آمدند …، فرمود:گروهی اند که دلهایشان نازک و ایمانشان استوار می باشد. منصور که میان هفتاد هزار نفر برمی شورد، از ایشان است؛ جانشینِ من و جانشینِ سفارش شد? من را یاری می کند، و بندهای شمشیرهایشان از چرم است.(6).

مقصود پیامبر(ص) از «سفارش شد? من»، امام علی(ع)، و مراد وی از «جانشینِ من» و «جانشینِ سفارش شد? من»، همان امام مهدی(علیه السّلام) می باشد.

کَعْب گفته است:فرماندهان مهدی بهترین مردم اند، [و](7) یاوران و هم پیمانانشبرخی کوفیان و یمنیها و جایگزین شوندگانِ شایست? شام می باشند.(8).

چنین می نماید که این روایت از سخنان پیامبر(ص) باشد، اگرچه کَعْب الْاَحبار تابعی آن را به وی نسبت نداده است.

نیز از کعب روایت شده است که گفت:برای خدایِ متعالی در یمن دو گنج می باشد؛ یکی از آن دو را روز [نبرد](9) یَرْموک آورد، در حالی که اَزْدیها دو سوم مردم بودند، و دیگری را روز نبرد خونین بزرگ می آورد که هفتاد هزار تن اند، و بندهای شمشیرهایشان از چرم(10) است(11).

نبرد یرموک همان درگیری شش روزه ای است که میان عربها و امپراتوری روم شرقی، نزدیک رودخان? یرموک در اُردن، در سال 15 هـ.ق برابر 636 م، روی داد و به پیروزی مسلمانان انجامید، و ایشان، یک سال پس از این جنگ، بیت المقدس را در تنگنا افکندند. برخی تاریخ نویسان، شمار رزم آوران عرب در نبرد یرموک را 30 هزار تن و شمار رومیها را بیش از 100 هزار تن یاد کرده اند.

اَزْد از قبیله های بزرگ عرب زینده در بخش مآرب یمن، در جنوب شبه جزیر? عربی بود که شاخه های گوناگونی، مانند اَوْس، خَزْرَج، خُزاعَه، غَسّان و دَوْس را در بر می گرفت. بی گمان، ازدیها نزدیک سد? نخست و دوم میلادی، کم کم سوی شمال شبه جزیر? عربی کوچیدند و در بخشهای گوناگونِ آن جای گرفتند، و پس از آشکارشدن دین اسلام، مردمان قبیل? ازد، در گشودن سرزمینها و رواج اسلام، نقشهایی بنیادین داشتند.(12)

مراد از «نبرد خونین بزرگ» در این حدیث، همان جنگ خونین بزرگی است که در آخرالزّمان در شام، میان گروه حق با پیشوایی مهدی(علیه السّلام) و گروه باطل با رهبری سفیانی، روی می دهد، و گمانی نیست در اینکه یمانیها در این درگیری نقشی بزرگ دارند.

گرفتاریهای فرود آینده بر یمن

بر پای? روایات اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان، زیندگان یمن، پیش از قیام امام مهدی(ع)، دچار برخی گرفتاریهای سخت می شوند؛ مانند ستم پادشاه، درگیری میان مردم و سپاهیان، یورش ملخها بر کشتزارها، شعله ورشدن آتشهایی بزرگ بر اثر ترکیدن برخی آتش فشانها و بسته شدن راهها.

مَعاذ پسر جَبَل گفته است:از یمن بیرون بروید پیش از پاره شدن رشته، مرادش راه است، و پیش از آنکه برای ، شما توشه ای مگر ملخ نباشد، و پیش از آنکه آتشی شما را سوی شام براند(13).

چنین می نماید که این حدیث از سخنان پیامبر(صلّى الله علیه وآله) باشد، اگرچه معاذ صحابی پسر جبل آن را به وی نسبت نداده است.

این روایت به رخدادن سه رویداد بزرگ در یمن در آخرالزّمان اشاره می کند: بسته شدن راههای پیوند دهنده میان یمن و دیگر کشورها با روی دادن جنگ و ناآرامی، نایابی خوراک و پدیدارشدن گرسنگی با یورش ملخها بر کشتزارهای یمن، و کوچانده شدنِ یمنیها سوی شام در پیِ ترکیدن برخی آتش فشانهای یافت شده در یمن و شعله ورشدن آتشهایی بزرگ از آنها سوی آسمان و روان شدن گدازه های بیرون آینده از دهانه ها و شکافهای آن آتش فشانها چون رودی از آتش بر زمین، و گمانی نیست در اینکه کمی پیش از آغاز این جوششهای آتش فشانی یا هنگام روی دادن آنها، صداهایی مانند غرش ابر و لرزشهایی بزرگ پدید می آیند که سرزمین یمن را سخت می لرزانند و زیندگانش را می ترسانند.

از حُذَیْفَه پسر یَمان نقل شده است که پیامبر(صلّی الله علیه وسلّم) فرمود: ویرانی یمن از ملخ است.(14).

پوشیده نیست که خاستگاه این ملخهای یورشگر بر یمن افریقا می باشد، و آنها از دریای سرخ می گذرند و به این سرزمین یا سرزمینهای حجاز و شام می آیند.

قَتادَه از سعید پسر مُسَیِّب روایت کرده است که وی از امیر مؤمنان(علیه السّلام) در بار? سخن او (خدای) متعالی: «هیچ آبادی ای نیست، مگر آنکه ما آن را پیش از روز قیامت نابود یا گرفتار می کنیم»(15)، پرسید(16)، فرمود: ویران می شود یمن از ملخ و پادشاه.(17).

بدان که بی گمان، مراد از «روز قیامت»، در برخی آیات قرآنی و بسیاری از روایات اسلامی، همان روز قیام قائم(ع) می باشد.

چنین می نماید، مقصود از «پادشاه» در این حدیث، همان منصور قحطانی فرمانروای ستمگری باشد که پیش از قیام منصور حسینی یمانی، در یمن فرمانروایی می کند، و میان وی و یمنیها درگیری روی می دهد.

امام علی (ع)، در بیان نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام)، فرمود:هنگامی که سپاهیان و یمنیها بر سر زمامداری درگیر شوند.(18).

شایست? یادآوری است، در برخی کتابهای حدیث روایاتی یافت می شوند که از چیره شدن حَبَشیان بر یمن و ویران شدن این سرزمین با دستان آنان در آخرالزّمان خبر می دهند؛ پس بی گمان، این روایات اگر از ساخته های راویان نباشند، می توانند به بهره گیری فرمانروای یمن از نیروهای مزدور حبشی برای برپایی چیرگی اش بر یمنیها در آخرالزّمان اشاره کند، و می تواند بیانگر روی دادن دو رویداد یادشده در یمن در زمانهای گذشته باشد؛ با توجّه به آنکه بی گمان، از روزگاران کهن، میان حبشه و شبه جزیر? عربی، بر دو سوی دریای سرخ، درگیری بود، و در برخی زمانها زمامداران حبشه بر یمن و حجاز یورش می بردند؛ چنان که أَبْرَهَه، پیش از پدیدارشدن آیین اسلام، بر یمن چیره شد، و بر حجاز، با هدف ویران کردن کعبه، یورش برد، و داستانش بر سر زبانهاست.

در کتاب ابو حُذَیْفَه، از مُقاتِل نقل شده است که وی گفت: پس از مرگ ضَحّاک، در کتابهای نگه داری شده نزدش، در بار? سخن خدای عزیز و جلیل: «و هیچ آبادی ای نیست، مگر آنکه ما آن را پیش از روز قیامت نابود یا گرفتار می کنیم، گرفتاریِ سختی، و آن، در کتاب (لوح محفوظ) نوشته شده بود»(19)، خوانده ام:ویرانی یمن از ملخها و حَبَشِیان است.(20).

مراد از «حَبَشِیان»، همان گروههای سیاه پوستِ زینده در سرزمینهای حبشه اند که اکنون کشورهای إِتْیوپی، اِرِیتْرِه، سُومالِی و جِیبُوتِی را در بر می گیرد.

امیر مؤمنان علی()، در بیان رویدادهایی که پیش از قیام قائم(علیه السّلام) خواهند بود، فرمود:چیره شدن حبشه بر یمن..(21).


منابع :

1. بهره گرفته شده از: برخی منابع.

2. بهره گرفته شده از: برخی منابع.

3. کمال الدین، ص 490، جزء 2، ب 50، ح 2 (ترجم? نویسنده).

4. روضه الکافی، ج 8، ص 50، ح 27 (ترجم? نویسنده).

5. المسند، ج 8، ص 243، ح 22114 (ترجم? نویسنده).

6. الغیبه، نعمانی، ص 46، ب 2، ح 1 (ترجم? نویسنده).

7. میان دو کروشه از افزوده های ما هست.

8. الفتن ص 250، جزء 5، ح 977 (ترجم? نویسنده).

9. میان دو کروشه از افزوده های ما هست.

10. در هم? نسخه های چاپیِ الفتن یافت شده نزد ما، در نوشتار عربیِ حدیث، در اینجا «المَسَد» -پوست درخت خرما- یافت می شود که به «المَسْک» -چرم- اصلاح و ترجمه گردید؛ زیرا پوست درخت خرما در ساختن بند جنگ افزار در آخرالزّمان کاربرد ندارد، و روی دادن نادرست نویسی در نوشتن دو واژ? همانند «المسک» و «المسد» چیز شگفتی نیست.

11. الفتن، ص 306، جزء 6، ح 1178 (ترجم? نویسنده).

12. بهره گرفته شده از: برخی منابع تاریخی.

13. الفتن، ص 427، جزء 9، ذیل ح 1359 (ترجم? نویسنده).

14. التذکره، ص 50- 1349، باب خراب الأرض و البلاد قبل الشام (ترجم? نویسنده).

15. قرآن کریم، سور? اسراء، آی? 58 (ترجم? نویسنده).

16. در هم? نسخه های چاپیِ مناقب آل أبی طالب یافت شده نزد ما، در نوشتار عربیِ حدیث، در اینجا «سئل» یافت می شود که به «سأل» اصلاح و ترجمه گردید.

17. مناقب آل أبی‏ طالب، ج 2، ص 312 (ترجم? نویسنده).

18. إلزام الناصب، ج 2، ص 183، خطب? بیان 2 (ترجم? نویسنده).

19. قرآن کریم، سور? اسراء، آی? 58 (ترجم? نویسنده).

20. البدء و التاریخ، جزء 4، ص 3- 102، ف 13 (ترجم? نویسنده).

21. مناقب آل أبی طالب، ج 2، ص 309 (ترجم? نویسنده).

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد