وضعیت شیعیان مصر هم اکنون چگونه است؟


باتوجه به تبلیغ گسترده ضد شیعی در مصر، ما از حوزه های علمیه قم و نجف اشرف تقاضا داریم که لااقل با ما ارتباطی داشته باشند، هیچ یک از مراجع عظام در مصر دفتر و وکیل ندارند. جوانان ما برای رفع شبهات به چه کسی مراجعه کنند؟ ما باید برای تهیه ی کتب مذهبی مان بهای سنگینی بپردازیم چه کسی پاسخگوی این مطالب است؟
«طاهر الهاشمی» به عنوان یکی از رهبران شیعه در مصر به شمار می رود. وی متولد قاهره و شیعه دوازده امامی است. آنچه در ذیل آمده است، گفتگوی ادیان نیوز با وی می باشد.

وضعیت شیعیان در مصر را چگونه ارزیابی می کنید؟

شیعیان در مصر از وجهه خاصی برخوردار هستند، اکثر جامعه شیعی مصر را افراد تحصیل کرده تشکیل می دهد، کمتر کسی از شیعیان در مراکز دولتی مصر راه پیدا می کند، شغل اکثر شیعیان در مصر تجارت و کشاورزی است ازهمین رو درآمد شیعیان نسبت به سایر اقشار جامعه مصر بهتر و بیشتر است، مراکز شیعه نشین در مصر هم جزء مناطق نسبتاً عالی محسوب می شود، بحمد الله شیعیان در مصر وجود خود را اثبات کرده اند.

در رژیم سابق روابط شیعیان مصر با جامعه شیعی با تنش همراه بود، طاغوت سابق«حسنی مبارک» مانعی بر سر راه روابط سیاسی،اقتصادی و سیاحتی شیعیان بود همکاری وسیع حسنی مبارک با وهابی های سعودی در سرکوب و ممنوعیت شیعیان در تمامی امور، مانع از آن می شد که شیعیان فعالیت های مذهبی و فرهنگی داشته باشند، ولی اکنون وضعیت تغییر کرده است. شیعیان می توانند فعالیت هایی داشته باشند ولی هنوز شیعیان در مصر آزادی ندارند.

قیام مردم مصر چه تأثیری بر اوضاع سیاسی، اجتماعی شیعیان داشت؟

قیام مردم مصربر علیه طاغوت کافر، تأثیر بسیار زیادی بر شیعیان داشت. شیعیان مصر از مردم مصر محسوب می شوند و در این قیام شرکت داشته اند، همان طور که بیان کردم شیعیان در نظام سابق در خفقان سیاسی – اجتماعی بوده اند و هیچگونه فعالیتی نداشته اند ولی اکنون شیعیان در پارلمان مصر گروهی به نام "حزب التحریر” تشکیل داده اند که مسوولیت بررسی مشکلات امنیتی شیعیان مصر را بر عهده دارند.

چه اقدامات علمی، اجتماعی و پژوهشی برای شناساندن مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در مصر صورت گرفته است؟

تفکر شیعی در مصر در حال گسترش است، شیعیان با ساخت مساجد و حسینیه ها و حتی حوزه های علمیه توانستند حقانیت مکتب اهل بیت را به عموم نشان دهند. چندی پیش در یک اقدام علمی- پژوهشی، جوانان شیعی مصری با گروهی از اهل سنت که در الازهر تحصیل می کردند، اقدام به گفتگو و مناظره کردند و در پایان جوانان ما توانستند این گروه را به حق دعوت کنند و آنها شیعه شدند.

این موضوع در الازهر غوغای زیادی به راه انداخت. استعداد جوانان شیعه بسیار بی نظیر است، در فضای سایبری نیزجوانان ما توانستند بسیاری از سایت های سلفی وهابی مصری را هک کنند، جوانان شیعه ی مصری با کمترین امکانات توانستند مذهبشان را بین عموم مردم مطرح کنند و بحمدالله این امر با استقبال مردم مواجه شده است.

به نظر شما حوزه های علمیه شیعه چه مسوولیتی درعرصه بین المللی بر عهده دارند؟

باتوجه به تبلیغ گسترده ضد شیعی در مصر، ما از حوزه های علمیه قم و نجف اشرف تقاضا داریم که لااقل با ما ارتباطی داشته باشند، هیچ یک از مراجع عظام در مصر دفتر و وکیل ندارند. جوانان ما برای رفع شبهات به چه کسی مراجعه کنند؟ ما باید برای تهیه ی کتب مذهبی مان بهای سنگینی بپردازیم چه کسی پاسخگوی این مطالب است؟

ما شیعیان با هم برادریم و بنده از برادرانم تقاضا دارم که به این موضوع اهمیت خاصی ببخشند و توجه ویژه ای به این مطلب داشته باشند.

نقش شیعیان مصر در مسأله بحرین و سوریه چیست؟


شیعیان بحرین برادران ما هستند. بر همه ی شیعیان واجب است که در برابر مسأله ی بحرین سکوت نکنند. ما شیعیان مصری چندی پیش با تظاهرات مسالمت آمیز در مقابل ساختمان اتحادیه عرب در قاهره، از این اتحادیه درخواست کردیم که موضع قاطعی در قبال نظام بحرین اتخاذ کند.

و اما مسأله سوریه، من می توانم به صراحت بگویم که بسیاری از شیعیان مخالف بحران در سوریه هستند و ما شیعیان مصر با هرگونه دخالت خارجی در سوریه مخالفیم و امیدواریم که این بحران هرچه سریعتر به پایان برسد.

هم اکنون نیاز شیعیان مصر چیست؟

هم اکنون نیاز شیعیان در مصر، معرفی مذهب اهل بیت (صلوات الله علیهم) به خود شیعیان است. متأسفانه شیعه در مصر با فقر تفکر شیعی مواجه است. حوزه های علمیه ی ما باید به این امور اهتمام خاصی بورزند، این درحالیست که جمعیت شیعیان در مصر بیش از یک میلیون نفر است و این تعداد افراد قابل توجهی هستند. عربستان و قطر سالانه میلیون ها دلار را فقط به شیعه ی مصر اختصاص داده تا بتواند ریشه ی شیعه را در بین جامعه ی شیعی بخشکاند .

نقش وهابیون را در جامعه شیعی مصر چگونه می بینید؟


سلفی ها به شدت با ما به مبارزه پرداخته اند و ما با توکل به خدا و ائمه ی اطهار توانستیم افکار پلید و کفر گونه ی آنها را بر عموم مردم آشکار سازیم. بعد از جریان فیلم اهانت به رسول خدا(ص) محبوبیت وهابیت در مصر افول کرد. به امید آن روزی که تمامی وهابیت به کلی افول کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد